LOB

LOB op Heldring Business School.

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) loopt als een rode draad door de school. Elke leerling zal tijdens het 4e leerjaar een keuze moeten maken voor een vervolgopleiding binnen het MBO. Voorafgaande aan deze keuze is de leerling tijdens zijn schoolloopbaan bezig om competenties (vaardigheden) te ontwikkelen die hij/zij kan gebruiken om tot een goede keuze te komen.

Al tijdens leerjaar 1 en 2 starten we met bliksemstages om leerlingen te laten kennismaken met verschillende beroepen en tijdens het LOB-uur worden de leerlingen uitgenodigd om na te denken over hun eigen kwaliteiten en motieven: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik, waar sta ik voor? Er wordt ook tijd besteed om te praten over de ervaringen die opgedaan zijn: wat heb ik gedaan, wat ging goed, wat minder goed, hoe kwam dat, wat past bij mij en wat niet, waar ligt mijn passie, waar wil ik mij voor inzetten?

Aan het eind van leerjaar 2 maken de leerlingen dan een belangrijke keuze: welk profiel ga ik volgen?

Bij ons op school is dat een keuze tussen Economie en Ondernemen of Zorg &Welzijn. Na deze keuze volgen de leerlingen in leerjaar 3 en 4 het LOB-programma tijdens het mentoruur en ook de beroepsgerichte vakken bieden LOB elementen aan.

Een belangrijk onderdeel van het LOB-programma tijdens leerjaar 3 en 4 is het zoeken naar informatie over beroepen en opleidingen, op papier of digitaal, maar vooral ook door contact met mensen (beroepen), docenten en studenten van vervolgopleidingen. Heel belangrijk hierbij is de stage. (1x in leerjaar 3 en 1x in leerjaar 4)

Leerlingen moeten in hun schoolloopbaan al jong keuzes maken en ook in hun latere loopbaan zullen zij steeds weer voor keuzes komen te staan. Wij hopen met de LOB-lessen onze leerlingen te kunnen helpen met het maken van deze keuzes.